Blog: Ja, maar zó bedoelde ik het niet!

Nieuws

maandag 17 juli 2023

Blog: Ja, maar zó bedoelde ik het niet!

Door Helga van Silfhout (externe vertrouwenspersoon NVR)

efteling-g8b0a0a147_1280

Als vertrouwenspersoon voer ik dagelijks gesprekken met mensen die last ervaren op het gebied van ongewenste omgangsvormen (intimidatie, pesten, agressie en geweld, discriminatie en seksuele intimidatie) of die een vermoeden hebben van niet-integer handelen.

Een voorbeeld:

Paula belt me op. Haar collega Harry is nu echt te ver gegaan. Ze hebben als team een groepsapp. Hierin worden zakelijke mededelingen gedaan, maar ook wordt er af en toe een grapje geplaatst. Paula is jarig en Harry feliciteert haar via de groepsapp. Onder deze felicitatie plaatst hij echter een foto van een nogal onaantrekkelijke Roodkapje met wat overgewicht en een boze wolf op de achtergrond. Paula voelt zich zwaar beledigd. Ze gaat naar haar leidinggevende en die heeft nu een gesprek gepland met Paula en Harry samen. Ze vraagt of ik mee ga naar dit gesprek, want ze vindt het erg spannend. Dat is prima, we bereiden het gesprek samen voor. Paula zal zo veel mogelijk zelf het woord voeren, ik ben er vooral bij om te kijken hoe het met haar gaat en om als ze te emotioneel wordt, een korte pauze voor te stellen.

Paula doet haar verhaal en Harry reageert met: “Ja, maar zo bedoelde ik het helemaal niet. Bij mij in de buurt is een wolf gesignaleerd en daarom heb ik deze foto geplaatst.” Tja, dit zou je onhandige timing kunnen noemen. Harry biedt zijn oprechte excuses aan en neemt zich voor voortaan wat beter na te denken voor hij iets in de groepsapp plaatst. Hiermee is de zaak afgedaan.

Wat doe je als je vindt dat iemand grensoverschrijdend gedrag vertoont? Het beste is om die persoon er direct op aan te spreken. Vaak heeft deze persoon niet door dat een ander de gedraging te ver vindt gaan. En meestal komt er dan een excuus. Er later op terugkomen kan natuurlijk ook.

Ben je getuige van een in jouw ogen grensoverschrijdende gedraging richting een ander, vraag dan aan de ander of die er last van heeft, en vraag wat die persoon nodig heeft. En spreek de pleger aan op diens gedrag!

Mensen hebben verschillende normen en waarden. Door het er met elkaar over te hebben, kun je samen ontdekken waar de grens ligt. En bedenk: je beoordeelt jezelf vaak op je intentie (wat bedoelde je te zeggen) en je beoordeelt de ander op zijn werkelijke gedrag. Praat erover, dat schept een verbinding en leidt tot meer werkgeluk!

De NVR hecht grote waarde aan goede omgangsvormen en integer handelen. Sinds 2022 hebben wij een externe vertrouwenspersoon, Helga van Silfhout. Zij is voor jullie te bereiken via 06 238 807 00 of helga@deexternevm.nl, als je te maken krijgt met een kwestie op het gebied van Ongewenste Omgangsvormen of Integriteit.

Sluiten